Deze week hebben we 'rondjes' geoefend!
Dit probeerden we eerst zoveel mogelijk groot-motorisch.
Dit wil zeggen met ons hele lichaam.
Het woord 'schrijfdans' klinkt jullie wellicht bekend in de oren.
Maar wat is het, wat willen we ermee bereiken?
Ik probeer het jullie even kort te schetsen...
Eerst samen zingen, fietsen, springen, dansen,... mee met de muziek.
Zo blijft het beter hangen en leren we schrijfritmiek.
Het maakt je als leerkracht bewust welk proces een kind moet doorlopen om tot schrijven te komen.
We werken van groot (peuters en kleuters) naar klein en fijn (oudste kleuters).
We houden rekening met zithouding en pengreep.
Door de opdracht die we eraan linken wordt hierin ook een schrijfpatroon geoefend
(bv. fietsen op de kronkelende weg, ronden en achten maken met een zwaailint,...)
Wat is het uiteindelijke doel?
Bewegen en schrijven, maar ook oriëntatie en ritmegevoel!
Laat me wel duidelijk zijn: het is een VOORBEREIDING
om tot schrijven te komen in het EERSTE LEERJAAR.
Voor alle foto's klik hier.